Blogi

Kolm huvitavat asja

2021-09-03

Mina valisin oma kolmeks it-lahenduseks asjad millega olen ise väga tutav. Kõiki kolme olen ma isiklikult kasutanud ja tahan tuua natuke rohkem tähelepanu nendele.

Arch linux (2000 - 2010)

Arch linux on minimalistlik linuxi distro. Mina olen seda kasutanud 3 aastat. Minule Arch vägagi meeldib, kuna see lubab mul kasutada kõige uuemat tarkvara Archi installimine on natuke erinev teistest distrotest kuna sellel ei ole tavalist graafilist installerit. Seetõttu peavad selle kasutajad linuxi tööprotsesse teadma enne kui nad seda kasutavad. aga selle installimine annab ka väga vajalikud kogemused linuxiga töötamise jaoks.

Archlinux sai alguse 2002 aastal ja on tänaseni kasutatud operatsioonisüsteem.

Algsel installil ei ole archil midagi installitud. Arvuti lahti tegemisel vaatab sulle otsa tume ekraan ja ligi pääsed ainult läbi CLI. Pärast osade pakettide installimist aga on täiesti vöimalik tavaliselt archis tööd teha.

Archi pakettihaldur on pacman. Seda on vägagi lihtne kasutada. Arvuti uuendamiseks pead lihtsalt jooksutama sudo pacman -Syu ja mingi programmi installimiseks sudo pacman -S <nimi>.

Matrix (2010 - 2020)

Matrix on detsentraliseeritud internetisõnumi protokoll. See erineb teistest sarnastest keskondadest tänu oma vabadusele matrixi kasutaja ei ole lukkustatud ainult ühte programmi, selle asemel vöib ta suhelda ükskõik millise matrixi programmiga. Sama põhjuse pärast ei pea kasutaja tegema mitu erinevat kasutajat erinenate programmide jaoks vaid vöib ainult oma matrixi kasutajaga ükskõik millisesse programmi siseneda.

Matrix loodi aastal 2014 ja sai 1.0 versiooni 2019 aasta juunis. Seda kasutatakse peamiselt vabavara projektide poolt, aga on viimastel aastatel euroopa riikide avaliku sektori poolt kasutusele võetud ning ka osad euroopa ülikoolid on seda kasutama hakkanud.

Matrix saab ka kõikide teise chat-itdega suhelda läbi nn "sildade". Sillad lubavad ühendada oma teised portaalid (Slack, Discord, IRC, Messenger) matrixiga ja suhelda ka nendega läbi ühe programmi. Lisaks sellele saab tänu botidele täjendada niikaua kui kujutlusvöime lubab. Mina kasutan seda näiteks RSS lugejana.

Mina usun, et matrix on veebikommunikatsiooni tulevik kuna see annab kasutajale võimu kasutada seda programmi mida ta ise tahab. Mina olen matrixit jälginud aasta aega ja ma olen kindel, et see muutub veel paremaks.

Pinephone (2020)

Pinephone on nutitelefon mis on mõeldud jooksutama alternatiivseid linuxi operatsioonisüsteeme. Erinevalt tavalistest androidi telefonidest ei ole pinephone täis igasugust tarkvara mida ei saa ära installida. Selle asemel jooksutab pinephone täiesti vabu op-süsteeme.

Pinephone hakkas päriselt inimesteni jõudma 2020 jaanuaris. Mistõttu on telefon vägagi uus ja selle tarkvara on vägagi algelises faasis.

Ma ostsin endale Pinephone'i kuna ma ei tahtnud google'i telefoni, aga ma pole seda tänaseni korralikult kasutada saanud kuna selle tarkvara on liiga algelises arengufaasis.

See telefon on huvitav kuna see on odav alternatiiv kõikidele androidi telefonidele.